"Інклюзія",або особлива дитина серед нас

 

    Посада асистента вчителя є відносно новою  в 
 Україні й розглядається в контексті поширення інклюзивної освіти."Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей" (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912 «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання »). https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya               
    Інклюзія або включення – методика, при якій дітей з особливими потребами навчають у звичайних школах разом з усіма дітьми. На даний час значно посилилась увага до якості і доступності освіти для дітей з особливими освітніми потребами.
 
     З початку 2020-2021 н.р. в інклюзивних класах почали навчатися 25 078 учнів. Ця кількість майже в 10 разів перевищує дані п’ятирічної давнини. Загалом у школах створено 18 687 інклюзивних класів.  Майже 43% від загальної кількості шкіл організували інклюзивне навчання. Тобто майже кожна друга школа в Україні навчає дітей з особливими освітніми потребами.Також із 2019-2020 навчального року інклюзивне навчання запроваджено в закладах професійної, професійно-технічної та вищої освіти,  де інклюзивно навчаються 1312 здобувачів освіти з особливими освітніми потребами.
 
     Асистент (від лат. assistens (assistentis) – присутній, помічник. Асистент учителя є асистентом саме вчителя, а не дитини. Це означає, що він не прив’язаний до однієї чи кількох дітей, а працює з усім класом. Основні завдання асистента вчителя співпраця з вчителем інклюзивного класу, аби допомогти приділити увагу кожному учню під час освітнього процесу.
 
        Здійснюючи професійну діяльність, асистент учителя має право: Š

- самостійно обирати форми, методи, способи навчальної роботи, нешкідливі для здоров’я учнів;

- брати участь у роботі методичних об’єднань, нарад, зборів закладу освіти та зборів інших органів самоврядування, в заходах, пов’язаних з організацією освітнього процесу;

- обирати форми підвищення своєї кваліфікації; навчатися закладах вищої освіти і закладах системи підготовки та підвищення кваліфікації педагогічних працівників;

- вносити керівництву закладу освіти і органам управління освітою пропозиції щодо покращення освітнього процесу;

- бути членом професійних спілок та інших об’єднань громадян, діяльність яких не заборонена законодавством;

 - порушувати питання захисту прав, професійної та людської честі і гідності.

Основні функції асистента вчителя

Організаційна   Допомагає в організації освітнього процесу в класі з інклюзивним навчанням; надає допомогу учням з особ­ливими освітніми потребами в організації робочого місця; проводить спостереження за дитиною з метою її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб; допомагає концентрувати увагу, сприяє формуванню саморегуляції та самоконтролю учня; співпрацює з фахівцями, які безпосередньо пра­цюють із дитиною з особливими освітніми потребами та беруть участь у розробці індивідуальної програми розвитку. Забезпечує разом з іншими працівниками здо­рові та безпечні умови навчання, виховання та праці. Веде встановлену педагогічну документацію.

Навчально-розвиткова Співпрацюючи з учителем класу, надає освітні по­слуги, спрямовані на задоволення освітніх потреб учнів; здійснює соціально­-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами, дбає про професійне самови­значення та соціальну адаптацію учнів. Сприяє розвитку дітей з особливими освітніми потребами, поліпшенню їхнього психоемоційного стану. Стимулює розвиток соці­альної активності дітей, сприяє виявленню та розкрит­тю їхніх здібностей, талантів, обдарувань шляхом їхньої участі в науковій, технічній, художній творчості. Створює навчально­-виховні ситуації, атмосферу оптимізму та впевненості у своїх силах і майбутньому.

Діагностична Разом із групою фахівців, які розробляють інди­відуальну програму розвитку, вивчає особливості ді­яльності і розвитку дітей з особливими освітніми потребами, оцінює навчальні досягнення учня; оцінює виконання індивідуальної програми розвитку, вивчає та аналізує динаміку розвитку учня.

Консультативна Постійно спілкується з батьками, надаючи їм не­обхідну консультативну допомогу; інформує вчителя та батьків про досягнення учня. Дотримуєть­ся педагогічної етики, поважає гідність особистості дитини, захищає її від будь-­яких форм фізичного або психічного насильства. Постійно підвищує свій професійний рівень, педаго­гічну майстерність, загальну культуру.

Прогностична  На основі вивчення актуального та потенційного розвитку дитини бере участь у розробці індивідуальної програми розвитку.   

     Основна мета інклюзії – якісні зміни в розвитку дітей, що мають особливості освітні потреби. Це означає, що всі діти можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.Сучасні навчальні заклади та освітня система мають відповідати потребам усіх дітей. Кожна дитина – це найбільший та найцінніший скарб для своїх батьків та родичів, а всі діти разом – це скарб суспільства, і від того, наскільки ми цінуємо та поважаємо кожного – залежить і наше життя у майбутньому. Кожна дитина має рівні права на життя та освіту.

 Слід пам’ятати, що особлива дитина – це не вирок, а виклик суспільству!

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу